تاریخ 1400/07/26         ساعت 07:46     گروه خبری خبر های داخلی

عملکرد هلدینگ خلیج فارس به معنای واقعی کلمه «جهش» داشته است، گروه هلدینگ خلیج فارس، درآمدهای عملیاتی ۷۱ درصد، سود عملیاتی تلفیقی ۱۶۴ درصد، سود خالص ۱۴۸ درصد و در سود هر سهم ۱۴۶ درصد افزایش داشته است.
تصویر

صادرات ۲.۴ میلیارد دلاری هلدینگ خلیج فارس در نیمه نخست۱۴۰۰

ارقام صادرات هلدینگ خلیج فارس در شرایط تحریم افتخارآمیز است

به گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی آپادانا خلیج فارس ،  مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از صادرات حدود ۲.۴ میلیارد دلاری این گروه در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: به‌طور حتم رکورد صادرات سال‌های گذشته این شرکت امسال جابه‌جا می‌شود، ثبت این اعداد در شرایط تحریم افتخارآمیز است.

جعفر ربیعی روز (یکشنبه، ۲۵ مهرماه) در مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ این شرکت با تأکید بر این نکته که عملکرد هلدینگ خلیج فارس به معنای واقعی کلمه «جهش» داشته است، اظهار کرد: در گروه هلدینگ خلیج فارس، درآمدهای عملیاتی ۷۱ درصد، سود عملیاتی تلفیقی ۱۶۴ درصد، سود خالص ۱۴۸ درصد و در سود هر سهم ۱۴۶ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در شرکت اصلی نیز سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها ۸۵ درصد، سود عملیاتی ۸۵ درصد، سود خالص و پایه ۸۴ و ۸۵ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اینکه این شرکت در سال‌های گذشته پنج بار افزایش سرمایه داشته است که دو مرحله پیش از این هیئت مدیره و پیش از سال ۹۷ و سه مرحله پس از سال ۹۷ بوده است، تصریح کرد: مرحله چهارم نیز امیدواریم در چند ماه آینده رخ دهد.

افزایش سرمایه؛ در ماه‌های آینده

ربیعی با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج‌فارس شرکتی توسعه‌ای است و مدام باید افزایش سرمایه دهد، گفت: هم‌اکنون دومین شرکت بازار سرمایه از نظر سرمایه ثبتی هستیم و امیدوارم با حمایت سهامداران ظرف سه تا چهار ماه آینده با افزایش سرمایه به نخستین شرکت از نظر سرمایه ثبتی نیز تبدیل شویم.

وی درباره تأمین سرمایه پروژه‌های هلدینگ خلیج‌فارس در شرایط تحریم ادامه داد: این شرکت از منابع مختلف پروژه‌ها را تأمین مالی می‌کند؛ هلدینگ خلیج‌فارس از ابتدای تیر ۹۷ تا به امروز ۳۱.۸ هزار میلیارد تومان و ۲.۲ میلیارد دلار در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شبکه بانکی کشور و بازار سرمایه را یکی از همراهان بزرگ این شرکت در اجرای توسعه‌ای هلدینگ دانست و ادامه داد: پارسال ۲۷ هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی پول با حداکثر بهره بانکی ۱۸ درصد گرفته‌ایم که در پروژه‌ها صرف شده است.

ربیعی افزود: از ابتدای سال ۹۷ تا امروز ۵۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ۴۹۹ میلیون دلار از شبکه بانکی پول گرفته‌ایم که بخش زیادی از این مبلغ وارد پروژه‌ها شده و بخشی نیز در بازپرداخت بدهی‌ها صرف شده است.

عرضه ارز به نیما؛ ۲ برابر تعهدها

وی با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج فارس در سال مالی گذشته نزدیک به ۲.۸ میلیارد دلار صادرات داشته و بیش از ۲ برابر تعهدات خود به سامانه نیما ارز عرضه کرده است، گفت: از ابتدای ۹۷ تا امروز، این گروه ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشته و به‌طور میانگین در این سال‌ها ۱۴۸ درصد تعهدهای خود را ایفا کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال نزدیک به ۲.۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم، اظهار کرد: اگر امسال به همین ترتیب ادامه یابد، به‌طور حتم رکورد صادرات سال‌های گذشته این شرکت جابه‌جا می‌شو و بزرگ‌ترین شرکت صادراتی کشور با فاصله زیاد خواهیم بود، این اعداد در شرایط تحریم که که ادامه دارد، افتخارآمیز است و پول آن برگشته و در نیما عرضه شده و در طرح‌ها نیز استفاده شده است.

وزنه بزرگ بدهی‌های ارزی برداشته شد

ربیعی با تأکید بر اینکه هلدینگ خلیج فارس بیشترین سود خالص را در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس داشته است و پارسال وزنه بزرگ بدهی‌های ارزی از پای هلدینگ برداشته شد، ادامه داد: ۵۶۹ میلیون دلار از بدهی‌های ارزی هلدینگ به شرکت ملی صنایع پتروشیمی پارسال پرداخت شد و امروز بدهی مانده به شرکت‌های ملی صنایع پتروشیمی و ملی نفت ایران نداریم.

وی گفت: ۶۸ میلیون دلار اختلاف حساب با شرکت ملی صنایع پتروشیمی داریم که براساس قرارداد به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع داده شده است که هرچه رأی دهند، پرداخت می‌شود، بنابراین عددی که مورد قبول دو طرف باشد دیگر وجود ندارد و پرداخت شده است. ۵۹۸ میلیون دلار نیز فقط پارسال به شرکت ملی نفت ایران پرداخت شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس درباره راز کاهش بدهی‌های هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: این شرکت بدهی‌های ارزی خود را به بدهی‌های ریالی با درصد سود بسیار پایین تبدیل کرده است.

ربیعی با بیان اینکه پارسال از بانک‌ها ۲۷ هزار میلیارد تومان و ۱۶۸ میلیون دلار تسهیلات ارزی برای پروژه‌ها گرفته شده است، گفت: ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز هم‌اکنون آماده داریم و مقدمات آن انجام شده که به محض اعلام نیاز در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.

سهم ۱۲.۳ درصدی فارس از بازار سرمایه

وی با اشاره به اینکه همه شرکت‌های هلدینگ نقدینگی خوبی دارند و تولیدی هستند، اظهار کرد: این گروه، شرکت مشکل‌دار ندارد؛ شرکت‌های خوزستان، کارون، اروند، شهید تندگویان از شرکت‌های مشکل‌دار بودند که به همت مدیران و کارکنان و بهبود ساختار مالی این شرکت‌ها هم‌اکنون سودآور هستند و برخی از آنها وارد بورس شده‌اند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه پیش از تیرماه سال ۹۷، چهار شرکت هلدینگ خلیج فارس در بورس بودند، تصریح کرد: در این سال‌ها با توجه به سیاست وارد کردن دیگر شرکت‌ها به بورس، پتروشیمی‌های پارس، نوری، شهید تندگویان، آریاساسول، ارومیه و بوعلی سینا نیز بورسی شدند و این نهضت در هلدینگ خلیج فارس باید ادامه داشته باشد، زیرا همه شرکت‌های زیرمجموعه باارزش و سودآور هستند، امروز سهم گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازار سرمایه کشور ۱۲.۳ درصد است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اینکه این شرکت در سه سال گذشته از بازار سرمایه نیز کسب تأمین مالی کرده است، اظهار کرد: تا خردادماه امسال ۱۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه کسب کرده است، در این سه سال ۴ هزار میلیارد تومان اوراق مبتنی بر سهام در بازار سرمایه منتشر کرده‌ایم و همه کارها برای اوراق ۶ هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه نیز انجام شده است که به محض نهایی شدن مقدمات نهایی، قابل عرضه است.

تنها گروه صنعتی دارنده مجوز شرکت تأمین سرمایه

ربیعی دریافت مجوز شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس از سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۹۹ را دستاورد مهمی دانست و افزود: ما تنها گروه صنعتی هستیم که اجازه تشکیل شرکت تأمین سرمایه پیدا کردیم. ۱۰ شرکت تأمین سرمایه در کشور بیشتر وابسته به بانک‌ها هستند، این افتخار بزرگی است که در آینده نه‌تنها به گروه خلیج فارس بلکه به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور، صنایع دیگر و حتی تأمین مالی از خارج از کشور کمک بزرگی خواهد کرد.

وی ادامه داد: پتروشیمی‌های اروند و بندر امام نیز آمادگی عرضه در بورس را دارند و کارهای اروند کاملاً تمام شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به حل مسائل مالی با شرکت پترول، حل ساختار مالی پترول و اصلاح ساختار مالی هلدینگ اشاره کرد و گفت: بدهی بزرگی پترول به هلدینگ خلیج فارس داشت که همیشه آزار دهنده بود. خوشبختانه با انتقال شرکت مدبران اقتصاد از پترول به هلدینگ این ساختار مالی در هر دو شرکت انجام شد.

جایگاه سی‌وهفتم در جهان

ربیعی با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اکنون از نظر مقدار فروش دارای رتبه سی‌وهفتم جهان، دوم خاورمیانه پس از سابیک و در کشور هم تقریباً بی‌رقیب است که اینها افتخارهای ملی است، اظهار کرد: این شرکت سال‌هاست در چند رتبه در کشور از جمله شاخص فروش، ارزش بازار، میزان صادرات، مدار سودآوری و مقدار ارزش افزوده اول است.

وی با اشاره به اینکه پارسال سه پروژه بزرگ و سودآور هلدینگ؛ پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، پتروشیمی لردگان و واحد الفین پتروشیمی ایلام راه‌اندازی شد، افزود: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس اگر امروز خوراکش کامل بود بیش از ۳.۵ میلیون تن صادرات داشت. با وجود بیدبلند خلیج فارس، مشکل کمبود اتان در ماهشهر حل شده و ما مازاد اتان داریم، این در حالی است که بیدبلند خلیج فارس به علت کمبود خوراک با ۵۶ درصد ظرفیت کار می‌کند و امیدواریم با افزایش تولید نفت و مجال تحریم‌ها، تولید بیدبلند نیز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه پارسال اوره و آمونیاک به سبد تولید هلدینگ با بهره‌برداری از لردگان اضافه شد، ادامه داد: گاز مایع تولیدی بیدبلند افزایش جهشی در سبد تولیدی هلدینگ داشت.

ظرفیت ۵۰ میلیون تنی در سال ۱۴۰۶

ربیعی، ظرفیت پارسال هلدینگ خلیج فارس را ۲۷.۶ میلیون تن عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تکمیل طرح‌های در حال اجرا، این مقدار در سال ۱۴۰۶ به بیش از ۵۰ میلیون تن برسد.

وی با اشاره به اینکه گروه هلدینگ خلیج فارس پارسال ۱۹.۶ میلیون تن تولید داشته که بالاترین رکورد تولید در تاریخ این شرکت است، تصریح کرد: از این میزان ۱۵.۲ میلیون تن فروش تجمیعی بوده که ۹۲ هزار میلیارد تومان فروش داخلی و ۵۹ هزار میلیارد تومان صادرات این شرکت در سال ۹۹ بوده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به کارهای با ارزش ساخت داخل این شرکت اشاره کرد و گفت: فقط در سال ۱۴۰۰ تا به امروز، شرکت‌های ما ۲۲۰۰ میلیارد تومان خرج ساخت داخل کرده‌اند که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چندبرابری داشته است.

ربیعی، هلدینگ خلیج فارس را شرکتی توسعه‌ای خواند و اظهار کرد: پارسال پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، الفین ایلام، پتروشیمی لردگان، سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه و شیرین‌سازی سبک پتروشیمی بوعلی‌سینا از طرح‌های این شرکت بودند که به بهره‌برداری رسیدند.

اجرای ۲۸ پروژه در گروه فارس

وی با اشاره به اینکه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۲۸ پروژه در حال ساخت و مهندسی دارد که ۱۴ پروژه در هلدینگ، ۶ پروژه در پروژه‌های پایین‌دستی پترول و هشت پروژه در درون شرکت‌های تابع هلدینگ است، گفت: مجموع این ۲۸ پروژه، ۲۰ میلیون تن ظرفیت با ۱۴.۴ میلیارد دلار و ۴۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پروژه‌های تأسیسات اسکله و مخازن پالایشگاه بیدبلند در ماهشهر، یادآوران، هنگام، آپادانا، گچساران، پلی‌پروپیلن ایلام، صدف، دهدشت، جمع‌آوری گازهای مشعل از سوی بیدبلند، صنایع پلیمر گچساران، پتروشیمی اندیمشک، PDH پتروشیمی پارس، دو مگاپروژه هرمز در عسلویه و الماس ماهشهر، ۱۴ پروژه هلدینگ خلیج فارس است.

ربیعی با بیان اینکه همه پروژه‌های پایین‌دستی به پترول سپرده شده است، ادامه داد: اسم گروه پترول نیز به «گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی خلیج فارس» تغییر کرده که ۶ پروژه با مجموع ظرفیت ۲۳۶ هزار تن دارد و کاملاً پایین‌دستی و نزدیک بازار مصرف است.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تقسیم سود ۶۰ تومان به ازای هر سهم موافقت کرد.